”Exeter fins i alt eg skriv. I kvar setning, kvart komma, kvart punktum, kvart semikolon. Slik er det bare.”

Frode Grytten er intervjuet av nr 9 Arild Traa.

Bildet er hentet fra Dagbladet.

Vestlandets hovedstad hyller endelig industriarbeidere og fittetyver som går langs veien som en vanlig mann.

--
Folkets forfatter Frode Grytten (46) is back in town. Bikubesongaren som er utgitt på People´s Press Publishing House i Beijing, for folk flest i Kina og som har fått Albania til å snakke om ”zigholoja” (fittetyv på albansk) – går nå for bergensere uten seriegull på Logen Teater i Bergen.

Forfatteren fra bermudatriangelet Bønes-Odda-Bergen som i følge Bergens største avis er god for 46 millioner kroner, grunnet en journalistfeil der alderen hans (46) tilfeldigvis havnet i formuekollona, herjer nå teatralsk blant de syv fjell. 13 500 teaterbilletter har blitt revet bort allerede.

”Teater er kjøtt og blod”

På premiereoppsetningen av Bikubesong kastet like godt hans eget folk terningkast seks. - Det er rørende… Dommen fra publikum virker å være enstemmig god, sier Frode Grytten.

- Kjekkere enn oppsetningen i Odda? - Det kan jo aldri bli kjekkere enn i Odda. Det går ikke. Men det er annerledes, og karakterene får et annet liv, fordi det er andre som spiller de. Det er fint å se det.

”Folk er de samme overalt,
rare og fine, skrøpelige og sterke,
sårbare og surrete.
Full i følelser
og full i faen.”

Bikubesong er tidenes største suksess på Det Norske Teateret og har blitt vist for fullsatte saler både i Oslo og Odda over flere år. Bøkene hans er omsatt til hele tolv språk. Flytande Bjørn som fikk Rivertonprisen ”Den Gylne Revolver” for beste norske krim 2005, kommer trolig også snart ut på engelsk. -Hvor går songen videre, Frode Grytten? - Ikke godt å si. Nasjonalteateret i Beijing er interessert i å spille stykket. De har lest boken på kinesisk og sett stykket i Oslo. Det hadde vært en drøm å se Odda bli spilt på en kinesisk scene.

Hvorfor bør både Bergen og resten av verden se stykket ditt? - Fordi de vil få se vanlige folk, slike som ellers forsvinner og blir borte eller blir gjort narr av. Slike som de sterke i samfunnet vil skade, utnytte eller såre, men som de helst ikke vil se. I boka og i stykket blir de omfavnet, ikke som ideal eller glansbilde, men omfavnet slik jeg tror de er, full i feil og mangler, med potensiale til å gjøre godt. - Folk er de samme overalt, rare og fine, skrøpelige og sterke, sårbare og surrete. Full i følelser og full i faen.

”Er det plass til to
privatdetektiver her?”

Hva er det bergenseren og Bergen har som ikke oddingen har? - Et høyt tall på klovner sett i forhold til folketallet, svarer Frode Grytten med et smil. - Nå har jeg bodd her i Bergen mye lenger enn jeg har bodd i Odda, så kanskje jeg burde ta til å skrive om Bergen. Er det plass til to privatdetektiver her? En hardkokt og en bløtkokt? Min kan være bløtkokt med femi gange! spøker forfatteren retning Bergens folkekjære Varg Veum, som også vises på teater i disse dager.

Hvorfor spilles det The Smiths-sanger i teaterstykket? Hva er nå egentlig galt med Vestlandsfanden? - Vestlandsfanden er fra Sauda, og skal du drømme om noe, må du drømme om det du ikke har, det som ikke er ditt. Og så er Morrissey bittelitt tøffere enn Reidar Brendeland.

”Jeg liker godt å springe
etter biler.”


Blir man lykkelig av songar fra et vestlandsk industrisamfunn?
- Ja.

Kan man bli milliardær av dette?
- En blir ikke milliardær på ærlig vis.

Det ryktes at du har fått en noe spesiell fetisj på dine yngre dager. Stemmer dette? - Jeg liker godt å springe etter biler. Særlig når jeg får de til å stoppe og lure på hva det er som skjer. Da har jeg vunnet. Biler i motbakker er de beste.
Hvilke ønsker har du for Odda Smelteverk som spiller en sentral rolle i Bikubesong?
- Først og fremst må noen ta ansvar og få ryddet opp på miljøsiden, slik at det kan bli levelig for nye folk der. Jeg tenker at det vil være en blanding av næringsfolk, kunstnere, kulturarbeidere og kaffikokere. Odda har en unik tomt liggende midt i sentrum som de må ta vare på og gjøre til noe spesielt.

Har du ellers noen Grytten-ord til både industrifolket og kapitalistene som strever rundt og forsøker å tjene til livets opphold? - Ta helg. Gud er på forretningsreise!
Hva herjer du på med akkurat nå?
- Jeg skriver på et knippe nye noveller. Det blir fint det. Bare jeg finner roen.

Hva ønsker du fremover, Frode Grytten?
- Finne roen.

Avslutningsvis, Frode Grytten: Som journalist i Bergens Tidende fikk du anledning til å dekke Champions League-finalen på Slettebakken grus, bane 1 mellom Exeter og et engelsk topplag i bedriftserien 1999, og smelle det hele over en førsteside i Tid &
Sted, samt en dobbeltside: Hva gjorde dette med deg som journalist,
fotballsupporter, forfatter og menneske?

- Det gjorde meg mest som medmenneske. Eg blei ein ny mann den ettermiddagen, eit nytt menneske, eit medmenneske, ein som kan skilje mellom godt og vondt i verda, ein som veit kva det vil seie å leve, å sjå Exeter var kanskje det viktigaste som har skjedd meg.

Har Exeter på noen som helst måte påvirket din skriving Frode Grytten?

- Exeter fins i alt eg skriv. I kvar setning, kvart komma, kvart punktum, kvart semikolon. Slik er det bare.

Bikubesong. Les boka. Se oppsetningen. Stem Exeter!

[Tilbake]